Pevný režim...

21.09.2013 16:00

Máte pocit, že vaše dieťa nepotrebuje denný režim?  Omyl!  Vy i vaše dieťatko čoskoro zistíte, že nikdy nie je na škodu. Len čo totiž viete, čo bude nasledovať, budete pokojnejšia vy i vaše zlatíčko.

Pokiaľ by ste sa o takéto niečo vôbec nepokúsili, mohlo by sa stať že sa stanete otrokom vlastného dieťaťa. A pritom je to také jednoduché. Veľa detí si totiž ustáli svoj denný režim pomerne rýchlo a po šestonedelí už fungujete ako švajčiarske hodinky, ale iným to trvá oveľa dlhšie. Veľmi často ide o vašu chybu – mnohým mamičkám chýba dôslednosť a vytrvalosť, a to vo všetkých činnostiach, ktoré sa týkajú starostlivosti o ne. Ako teda denný režim zlepšiť a naštartovať určitú pravidelnosť?

  • Počas doby, kedy je dieťa hore, sa s ním veľa rozprávajte. Choďte s ním po izbe, hovorte s ním, smejte sa naňho, maznajte sa spolu a dotýkajte sa ho, aby sa cítilo v bezpečí, keď je hore.
  • Keď je už ospalé (šúcha si oči, škrabe sa, zíva, mrnká), netrápte ho tým, že ho budete stále nútiť k nejakej aktivite, ale hneď ho uložte do postieľky. Postupne sa naučíte, kedy chce spať a kedy nie.
  • Poriadne dieťa cez deň nakŕmte.   Je dôležité, aby bábätko vypilo dostatok mlieka počas dňa, inak ho bude v noci reálne potrebovať veľmi často. Pre bábätká do 8 mesiacov príkrmy nie sú plnohodnotnou náhradou materského mlieka a preto je dôležité, aby boli dojčené 5 – 7 krát denne z oboch strán.   Bábätká nad 6 mesiacov by mali tiež jesť 2 – 3 malé príkrmy denne (norma pre 6-mesačné bábätko je 2 polievkové lyžice kašičky).  Odporúča sa podávať príkrmy až po dojčení až do 8 mesiacov, aby prirýchlo nenahradili mlieko.
  • Venujte pozornosť dennému spánku. Ak dieťatko dlhodobo málo spí, stane sa chronicky unaveným. Telo v takomto stave začne bojovať s únavou zvýšenou aktivitou a výsledok? Na prekvapenie – ťažkosti zaspať a spať dostatočne dlho. Možno ste to ako unavená matka často okúsili aj na sebe. Zdalo by sa, že ak dieťa cez deň menej spí, bude lepšie spať v noci. Opak je však pravdou. Ak sa dobre vyspí cez deň, bude o to pokojnejšie a dlhšie (áno, dobre čítate, aj dlhšie) spať v noci. Ako hovorí Dr. Weissbluth: „Nie je to logické, ale je to biologické“.   Skontrolujte, či je vaše bábätko dostatočne vyspaté. Ak spí podstatne menej (napríklad 11 hodín miesto 14), pravdepodobne máte chronicky unavené dieťa. Známky chronickej únavy sú prehnaná aktivita a nespokojnosť, neschopnosť sústrediť sa dlhšiu dobu, liepanie sa na mamu, náladovosť a mrzutosť. Navyše , chronicky unavené dieťatko často na rozdiel od vyspatých detí neprejavuje známky únavy (ako sú pokles aktivity, strata záujmu o ľudí a hračky, líhanie si na zem, zívanie, sklený pohľad).   Preto je vhodné ukladať ratolesť aj po kŕmení, ktorý má prirodzený uspávací efekt.
  • Stanovte si pevný čas, kedy má ísť dieťa večer spať a dodržujte ho!   Je dokázané a odborníci nám vravia, že deti sú programované na skorý spánok, mnohé sú unavené už o 18:30-19:00.  Ak dieťatko naučíte chodiť spinkať povedzme o 19:00 a dodržujete to každý deň – mozog usína ľahšie.
  • Vybudujte flexibilný režim.   Vaše bábätko rovnako ako dospelý človek má vnútorné biologické hodiny, ktoré mu vravia, kedy má spať a kedy má jesť, kedy je čas na hru a sústredenosť a kedy na oddych.  Keď sa narodí, tieto hodiny sú vyvinuté veľmi málo.  Ak vybudujete vo vašom dni pravidelnosť, pomôže to Vašemu dieťatku nastaviť jeho vnútorné hodiny a zosúladiť biologické rytmy. Naopak, ak deň nemá žiadnu štruktúru, jeho biologické hodiny nemajú šancu sa nastaviť a nič nefunguje, ako má. Uložiť dieťa na popoludňajší spánok je oveľa ľahšie keď vždy chodí spinkať po obede, lebo samotný obed potom pre neho znamená, že za chvíľku pôjde spať a tak prinesie únavu. Takýto dobre vybudovaný  režim v dojčení a dobrý režim v spinkaní -  verte mi  hovorím to aj z vlastnej skúsenosti – môžu s veľkou pravdepodobnosťou spôsobiť to, že s dojčením nebudete chcieť prestať ešte veľmi dlho.             
  • Dodržujte uspávacie rituály – deti ich potrebujú, pomáhajú im, aby sa upokojili a pripravili sa na spánok.  Večerný rituál: (pri väčších bábätkách najprv večera)potom  kúpanie ,masáž, maznanie, hladkanie, bozkanie, zavinutie do ulitky al. zavinovačky, pri väčších deťoch preobliekanie do pyžamka, následne dojčenie, spievanie uspávanky prípadne prečítanie rozprávky a ukladanie do postieľky.  Takto podobne by mala vyzerať posledná hodina pred večerným spaním. Každá z Vás si samozrejme vytvorí svoj vlastný rituál, no potom ho už však netreba meniť. Všetky tieto činnosti pripravujú Vaše dieťa na spánok, upokojujú ho a dávajú mu signál, že je čas ísť spať. Dodržujte tento rituál každý deň, zhruba v rovnakú hodinu a v tom istom poradí, aby ste pomohli dieťatku ľahšie zaspať.  To, aké je to dôležité vidieť už len z toho, že sa na tom zhodujú všetci odborníci na spánok.          Je dobré zaviesť kratučký rituál aj pred denným spánkom. Vaše bábätko potrebuje vedieť, čo sa od neho práve očakáva a dáte mu tak najavo, že teraz má spať.  Denný rituál môže vyzerať napr. takto: prebalenie do suchej plienočky, pritom hladkanie a bozkanie, zavinutie do ulitky al. inej zavinovačky, následne kŕmenie a uloženie do postieľky.  
  • Zavedenie denného poriadku vedie k zlepšeniu nočného spánku. Keď sa dieťa ráno budí neskoro, snažte sa ho prebudiť trochu skôr, aby sa jeho vnútorné hodiny postupne prispôsobili vašim.
  • Bežný hluk v rodine netlmte, dieťa si na neho zvykne.  Naopak, bude ho považovať za upokojujúci a nebude sa cítiť opustené. Dieťaťu nevadí zapnutý televízor ani práčka.
  • Akékoľvek zmeny, ktoré vybočujú z rutiny, ktorú ste si doma zaviedli, môžu následne vyvolať zlé reakcie u Vašej ratolesti, snažte sa preto vyhnúť takýmto komplikáciám.  Takže aj keď chcete ísť s malým bábätkom na dovolenku, či na nejakú rodinnú oslavu, snažte sa aj tam dodržiavať Vami vybudovaný rituál.  Pretože aj jeden nedodržaný deň Vám môže spôsobiť to, že sa Vaše bábätko nebude vedieť ukľudniť ešte pár dní. Vždy je lepšie, keď si dieťatko uložíte na nočný spánok presne tak isto ako doma povedzme o 19.00, takže drobec nie je vôbec vystresovaný  a vy sa potom môžete už ísť zabávať bez starostí.
  • Pamätajte, že dieťa rozumie signálom, ktoré mu dospelý dáva najavo.  Nikdy sa samo netraumatizuje, stres na neho vždy prenáša dospelý.  Čím skôr teda nastolíte pevný režim (a len preto nebudete zlá a škaredá mama), tým lepšie. 

( mix z Maminky August 2011 a Kolíska.sk)

Späť