Spánok malého a staršieho dieťaťa

21.09.2013 15:55

Spánok malého dieťaťa

Spánok dojčaťa a dieťaťa mladšieho ako tri roky podmieňujú predovšetkým okolité faktory - prostredie, v ktorom sa dieťa nachádza.

Od narodenia do veku troch rokov spánok dieťaťa dozrieva, usporiadava sa, čo súvisí hlavne s psycho-afektívnymi podmienkami a sociálno-rodinnými zvyklosťami. Rytmus spánku sa mení podľa veku, a preto by sa mal aj postoj rodičov k spánku dieťaťa v jednotlivých fázach líšiť.

PRVÉ OBDOBIE: Novorodenec – 1. mesiac

Dojča spí obvykle 2,5 až 4 hodiny, po ktorých nasleduje čas bdenia. Nebudí ho len hlad, ale najmä jeho biologické hodiny. Prvá fáza spánku býva nepokojná ( už spomínaný REM spánok), avšak je pre tento vek dôležitá. Dieťatko kvôli jedeniu netreba budiť a bdieť nad jeho spánkom v tomto období tiež nie je nevyhnutné. V miestnosti, kde spí, nemá byť priveľmi teplo ani neprimeraný hluk. Dojča potrebuje stálosť a stabilnosť vzťahov. 

DRUHÉ OBDOBIE: Medzi 1. mesiacom až 3. mesiacom

V tomto období sa začína postupne vytvárať tzv. rytmus “deň-noc” a rodičia môžu k nemu dopomôcť jednak režimom od Giny Ford, no aj zachovávaním týchto zásad: 

V noci používajte slabé osvetlenie a tienidlá, málo sa s dojčaťom rozprávajte a všetku starostlivosť obmedzte na minimum.

  • Zachovávajte stabilnosť vzťahov: dieťatko nemá mať veľa “opatrovateľov” a podmienky jeho zaspávania meňte čo najmenej.
  • Buďte flexibilní na potreby a požiadavky dieťatka.
  • Jemný zvuk v pozadí neprekáža, ale veľkému hluku sa vyhnite.

V tomto veku sa objavujú prvé tzv. “paroxystické výkriky”, hlavne večer a v noci, ale netreba sa ich obávať. 

TRETIE OBDOBIE: od 3.- 4. mesiacov

Približne v treťom mesiaci, 70 % dojčiat spí v noci 8 hodín nepretržite, ale dĺžka denného bdenia rastie. Vo veku od troch do štyroch mesiacov, dieťa zaspáva pokojným spánkom, ktorý je ale prvých dvadsať minút veľmi plytký (REM spánok), preto, ak je to možné, nechajte dieťa spať vo vlastnej izbe. 

Obzvlášť v tomto období je dobré začať s týmito časovými ukazovateľmi:

  • Buďte dieťa ráno vždy v rovnakú hodinu, aj v nedeľu.
  • Jesť na obed mu dávajte v rovnakom čase aj vždy na rovnakom mieste, napr. stolička na papanie.
  • Počet spánkov počas dňa medzi 3. – 4. mesiacom až 1. rokom klesá. Denný spánok sa postupne skracuje a to tak, že 3 až 4 mesačné bábätká spia dokopy denne 3 až 4 hodinky, no okolo 1 roka môžu spať denne už iba 1 až 1,5 hodiny. Dieťa zaspáva pomaly, postupne sa jeho spánok prehlbuje, dokonca sa dieťaťu môže aj snívať a v spánku môže byť rozrušené.
  • Večerné zaspávanie sa stáva dôležitým momentom, preto je vhodné nájsť rovnaký postup pri ukladaní dieťaťa na spánok (tzv. spánkový rituál).
  • Uprednostňujte zaspávanie v pokojnej atmosfére a len s jednou obľúbenou hračkou. Aj naďalej zachovávajte rovnaký rituál uspávania a pokračujte v rannom zobúdzaní v tú istú hodinu.

ŠTVRTÉ OBDOBIE: Medzi 18. mesiacmi a 3 rokmi

Nočný spánok je v prvých štyroch hodinách tvrdý a pomalý. Potom nastáva etapa spánku, keď dieťa bez toho, aby sa zobudilo, môže plakať, vzlykať a byť rozrušené. 

V tomto období vykazuje dieťa veľkú psychologickú nestabilitu:

  • je rozrušené zo získavania samostatnosti a objavovania sveta,
  • je nespokojné a nepokojné z poznávania vlastných hraníc a závislostí,
  • začína protirečiť (známe “nie”)

Často konštatujeme poruchy spánku a zaspávania:

  • dieťa kladie odpor pri ukladaní na spánok, no zvlášť vtedy, ak v mladšom veku nebolo vedené k režimu
  • má spánkové fóbie (zasvietené svetlo – otvorené dvere)
  • potrebuje mať svoj rytmus zaspávania (cmúľanie palca, kolísanie)

V tejto etape vývoja spánku dbajte na dodržiavanie vlastného rytmu dieťaťa, ale uprednostňujte siestu čo najdlhšie, ako je to možné. 

Pozor na pozeranie televízie! 

Buďte pozorný na potreby dieťaťa, pomáhajte mu ich poznať a pomôžte mu, aby sa samo stalo “tvorcom” svojho spánku.

 

Spánok staršieho dieťaťa

Strach z tmy
Pre dieťa, ktoré má ísť spinkať, je rozsvietená obývačka oveľa príťažlivejšia než jeho “tmavá” izbička. Ako vysvetliť dieťaťu, že v obývačke sa nič zvláštne nedeje? 

Tma a ticho vyvolávajú u malého dieťaťa neistotu a strašidelné myšlienky, ktoré mu potom bránia zaspať. Preto sa pokúsme urobiť čo najviac, čo sa týka výzdoby jeho izby: použime farby na steny, ktoré má dieťa rado alebo milú tapetu, na stenu zavesme obrázok s detským motívom, na stolíku nechajme svoju zarámovanú fotografiu, v blízkosti postele milé malé hračky tzv. nočných strážcov ako napr. plyšového psíka….. Čím lepšie sa bude dieťa vo svojej izbe cítiť, o to radšej tam bude tráviť čas. Nikdy ho do nej nezamykajme za trest! 

Je čas ísť spať
Hovorí sa, že už večer si pripravujeme zajtrajší deň. Čo môžeme urobiť spolu s dieťaťom tesne pred spaním? Návrhov je niekoľko: dobrý kúpeľ, čítanie obľúbenej knižky, výber oblečenia na ďalší deň, tiché hranie sa s obľúbenou hračkou a bozk na dobrú noc určite pomôžu dieťatku lepšie zaspať. Dokonca mu môžeme navrhnúť tému, o čom sa mu má snívať: o vyhranom futbalovom zápase, o koníkovi z rozprávky, o anjeličkoch, o novom bicykli, o veselom šašovi…

Ak sa dieťa predsa len zobudí, pokojne ho znova uložme do postele a keď sme sa uistili, že všetky mu nič nechýba, požadujme od neho, aby z postele nevstávalo, ale ostalo tam ležať aj keď je hore. Ak má strach, nechajme mu zasvietenú malú nočnú lampičku. Osvedčili sa aj fosforeskujúce hviezdičky na “plafónnej oblohe”.

Zlé sny

Aj dieťa, ktoré dobre spáva, môže prebudiť zlý sen. Ak budeme v noci počuť krik či náreky, choďme dieťa bez otáľania pozrieť. Ak budeme pri ňom, keď sa bude zo zlého sna zobúdzať, bude mať menej problémov znovu zaspať.

 Čo urobiť, keď má dieťa zlé sny?

Ubezpečme ho, že sme pri ňom a poláskajme ho.
Povzbuďme ho, aby o zlej nočnej more hovoril cez deň.
Spolu domyslime šťastný koniec zlému snu, ktorý sa často opakuje.
Vyhnime sa tomu, aby dieťa pozeralo strašidelné a akčné filmy.
Upovedomme nášho pediatra, ak zlé sny narúšajú jeho normálnu dennú aktivitu.

Späť