Zdravý spánok je veľkou hodnotou.

21.09.2013 15:47

Rodičia by sa mohli nazývať strážcami spánku detí, pretože zdravý spánok je veľkou hodnotou.

Vzťah rodič – dieťa sa formuje stále, no chvíle počas zaspávania i počas zobúdzania patria k tým zvláštnym, milým, mocným okamihom. Vtedy ako keby sme svoju lásku dokázali vyjadriť ešte mocnejšie. A verte, deti si ich zapíšu hlboko do svojho srdiečka.

Úlohou rodičov je naučiť dieťa v pokoji zaspávať a keď sa v noci zobudí, opäť v pokoji zaspať. Dávajú mu tak základy zdravých spánkových návykov na celý život. Keď si uvedomíme, ako sa v dnešnej dobe rozmáhajú rôzne poruchy spánku, tak je táto úloha nanajvýš dôležitá. Disharmónia v spánku počas detstva môže mať za následky rôzne poruchy na psychickej i telesnej úrovni v neskoršom veku. A do tretice, spôsob, ako sa správa rodič k dieťaťu počas zaspávania a spánku, vplýva aj na ich vzájomný vzťah.

Dieťa by sa malo pri zaspávaní a kedykoľvek v noci, keď sa zobudí, cítiť príjemne a veľmi bezpečne. Iba tak môže bez problémov oddychovať a spánok prežívať ako veľmi pozitívny. Pestovaním takéhoto pozitívneho návyku sa už od najútlejšieho detstva môže predchádzať poruchám spánku v neskoršom veku. Ak svoje dieťatko nenaučíte hneď od útleho veku dobre spávať, vypomstí sa vám to neskôr. Najlepším príkladom na to je situácia, keď detičky začínajú nastupovať do škôlky. Mnoho rodičov má traumu z toho, ako to jeho dieťa zvládne, no najmä to, že nechce spať doma, tak ako bude spinkať v škôlke (a rátajte s tým, že obedňajší spánok tam trvá v priemere od 2 do 3 hodín). Čo urobíte potom? Takéto detičky sú potom hrozne plačlivé a oveľa ťažšie si zvykajú na nové prostredie.

Najskôr treba spomenúť niekoľko faktov týkajúcich sa spánku bábätiek, pretože spia inak ako dospelí ľudia. Na začiatku zaspávania najprv prechádzajú fázou ľahkého spánku (REM spánok), približne 20 minút ( preto je také nesmierne dôležité, aby sa detičky zavinovali, aby sa práve počas toho ľahkého spánku rýchlo neprebudili, ale aby pekne plynulo prešli do hlbokého spánku ), potom postupne nastáva fáza hlbokého spánku. Práve v tomto hlbokom spánku si mozog jedine oddýchne a dokáže sa zregenerovať. Preto treba dieťa uspávať a nie len ho dať spať. No treba dávať pozor aj na to, aby vám bábätko nezaspávalo na rukách, alebo na prsníku. Bábätko by ste mali uložiť do svojej postieľky práve v tej fáze, kedy je už úplne kľudné, no ešte tvrdo nespí. Spánok sa skladá zo spánkových cyklov (strieda sa ľahký REM spánok s hlbokým non-REM spánkom), a tie majú malé deti kratšie ako staršie deti a dospelí ľudia. Pre maličké dieťa je dôležité, aby sa dokázalo budiť ľahšie a častejšie, pretože potrebuje prijímať častejšie potravu, prípadne sa môže ľahšie zobudiť kvôli inému hroziacemu nebezpečenstvu – napríklad kvôli podchladeniu. Práve preto, že sa tieto spánkove cykly stále striedajú, musí nastávať aj hlboký spánok, aby sa telo zregenerovalo. Pevným zavinutím docielite, aby ten hlbohý spánok nastal a aby sa príliš skoro neskončil či neprerušil práve trhavými pohybmi ručičiek dieťatka. Až polovicu spánku bábätka tvorí REM spánok.

Dieťa má od narodenia vždy zaspávať a celú noc spať v pokojnej atmosfére. To vylučuje akýkoľvek tréning „samostatného zaspávania“ vyplakávaním !!!   (Načo sú všetky rituály pred spaním navodzujúce upokojenie, keď nakoniec je ich efekt vážne narušený netíšeným plačom?) Plač bábätka má vždy svoj vážny dôvod a treba naň vždy reagovať!!!

Spánok sa nedá dieťaťu vnútiť nasilu necitlivými technikami. Oveľa vhodnejšie je dieťatku vytvoriť také podmienky, aby ho spánok prirodzene premohol.  Desmond Morris v pôvabnej knižke Lidské mládě (Agro, 1995) píše, že...

žiadne dieťa nie je milované príliš a čím viac dokážeme uvažovať ako dieťa, tým lepšími rodičmi sa máme možnosť stať.

Krik a nárek dojčaťa sú úpenlivé prosby o pomoc. Je to dávnoveký vzorec správania. Milióny rokov evolúcie bábätko naprogramovali tak, aby premenilo svojich rodičov v milujúcich ochrancov.

 

Späť